Kuvaus

Veikkaus & NHL – It´s showtime

Kaudelle 2023–2024 luotiin Showtime-konsepti ja tälle erillinen kampanjasivu www.veikkaus.fi/nhl, joka toimii keskeisenä kokoomasivustona Veikkauksen eri toimenpiteille. Showtime-konsepti vie jääkiekkoilmaisua uudelle tasolle. Showtime vie ilmaisullaan jääkiekkoilmettä sinne missä NHL on. Digitaalinen ilmaisumme painottaa vahvasti ”americanaa”, elämäniloa, yksityiskohtaisia amerikkalaisia maisemia ja assetteja, animoituja kuviota ja eloisia värejä. Samalla kaikki yhteistyökumppanimme NHL:n brändin ominaisuudet esitellään äärimmäisellä kunnioituksella ja eleganssilla.

Visuaalisesti ja äänensävyllisesti kiehtova ja kunnianhimoinen Showtime tarjoilee yhdellä sivulla kaikkea sitä, mitä Veikkauksella on NHL:stä tarjolla. Jotta yleisö tietäisi, että VeikkausTV:ssä voi pelata ja katsoa kauden aikana yli 700 NHL-ottelua suorana. Jotta yleisö tietäisi, että Veikkauksen Etuasiakkaat voivat osallistua Veikkauskisaan ja voittaa esimerkiksi matkoja NHL-peleihin ja joukkueiden pelipaitoja. Ja jotta yleisö näkisi, millaisia sisältöjä Veikkaus NHL:stä tuottaa Veikkausuutisten pelivihjeistä highlights-videoihin ja vetokohteista palkitun X-lehden juttuihin. It´s showtime!

Veikkauksella on pitkäkestoinen, tuloksekas ja kattava yhteistyökumppanuus suomalaisen jääkiekon kanssa. Halusimme laajentaa jääkiekkosisältöjä entisestään NHL:n kanssa solmitulla yhteistyösopimuksella. Sopimus on historiallinen, Veikkauksen ensimmäinen yhteistyösopimus ulkomaisen sarjan/liigan kanssa.

NHL on Veikkauksen vedonlyönnin toiseksi pelatuin sarja kotimaisen Liigan jälkeen asiakasmäärillä mitattuna. Suomalaiset pelaavat isoissa ja näkyvissä rooleissa useissa NHL-seuroissa, mikä kiinnostaa Veikkauksen asiakkaita, ja NHL-kumppanuuden myötä voimme tuoda jatkossa kanaviimme lisää sisältöjä maailman kovatasoisimmasta jääkiekkosarjasta.

Yhteistyökokonaisuuteen liittyy myös erillinen stream-sopimus, jonka kautta pystymme näyttämään Veikkauksen NHL-pelikohteiden yhteydessä yli 700 ottelua suorina lähetyksinä kauden aikana. Otteluita näytetään VeikkausTV:ssä sekä runkosarjan että playoffien aikana.

Sponsoroinnin suunnittelu

Kampanjan ja yhteistyön tavoitteena on vahvistaa ja hyödyntää NHL-jääkiekkoon liittyvää innostusta, parantaa asiakaskokemusta uusien NHL-sisältöjen avulla sekä liiketoiminnallisesti kasvattaa Veikkauksen NHL-vedonlyöntikohteiden ja VeikkausTV:n asiakasmääriä sekä muokata brändimielikuvaa valitussa kohderyhmässä. Halusimme hyödyntää NHL-sopimusta laajasti Veikkauksen eri yksiköissä ja toimenpiteissä. Halusimme rikastaa olemassa olevaa NHL-sisältöä sopimuksen myötä tulleiden IPR-oikeuksien avulla. Erityisen tärkeää oli löytää uusia, asiakkaita kiinnostavia sisältöjä. (liite 1)

 

Tavoitteita:

- NHL-kohteita pelaavien asiakasmäärä kasvaa 5 %

- lisätään stream-tarjontaa 18–29-vuotiaiden kohderyhmälle parhaalla mahdollisella sisällöllä --> VeikkausTV:n katsojamäärän kasvattaminen

- maksimaalinen IPR oikeuksien hyödyntäminen

- NHL-sisältöjen rikastaminen

- uusien sisältöjen tuotanto

- etuasiakasarvontojen osallistujamäärien kasvattaminen

- brändimielikuvan muokkaaminen valitussa kohderyhmässä

- tuottaa visuaalisesti ja äänensävyllisesti laadukas kampanjasivu

Toteutus

Aktivointeja (liite 2/video):

• VeikkausTV: 700 NHL-ottelua kauden aikana, otteluiden sekä Live-vedon markkinointi IPR oikeuksien avulla 

• Vedonlyönnin markkinointi: kerroin ja muut -bannerit nhl.com/fi, pelitilannekuvat NHL:stä, IPR oikeudet, VeikkausUutiset, veikkaus.fi, VeikkausTV, X-lehti

• Etuasiakkuus: NHL-aiheiset arvonnat (matkat, pelipaidat jne.), IPR-oikeudet

• Veikkauskisat: pystymme tarjoamaan ainoana maailmassa Veikkauskisat NHL:n logoilla ja seurojen tunnisteilla (veikkaa 1X2-tulokset otteluista, palkintona matka NHL-otteluun)

• Veikkausuutiset: NHL-aiheiset artikkelit vedonlyöntiin, viikoittaiset top 10 highlightsit (maalit, torjunnat, suomalaisten huippuhetket), VeikkausTVstudio

• IPR-oikeudet mahdollistavat markkinoinnin visualisoinnin ja kohderyhmään osuvan näkymisen mm. VeikkausTV-studion NHL-sisällöissä, VeikkausTV:n NHL-lähetysten markkinoinnissa ja NHL-pelikohteiden esille tuonnissa

• VeikkausTV-studio: studion ilmeen kohottaminen NHL- tunnisteilla, sisällöt sekä potentiaaliset vieraat lähetyksissä

• Casinot & omat pelipaikat: tapahtumat, IPR-oikeudet

• X-lehti: IPR-oikeudet, sisällöt, laajat artikkelit NHL:stä

• Viestintä: NHL-yhteistyö saavuttaa mediahuomiota

Sponsoroinnin onnistumisen arviointi

Aktivoinnit ovat onnistuneet, tulokset ovat olleet ROO (return on objectives) -mittareilla hyvät ja yhteistyösopimusta on pystytty hyödyntämään laajasti eri toimenpiteissä. Kampanjasivu pyörii kauden loppuun saakka, aina siihen asti, kun Stanley Cupin kannua nostetaan kesäkuussa. Tähän valittu kampanja-aika 5.10.-31.12.2023.

- vedonlyönnin asiakasmäärän kasvu NHL-kohteissa +4,4 %

- etuasiakasarvonnan osallistujamäärän kasvu urheilumatkoissa +20 %

- VeikkausTV:n asiakasmäärät

- top10 katsotuimpien lähetysten osalta lokakuu-joulukuu ajalta 8/10 oli NHL-otteluita

- joulukuun lähetysten osalta asiakasmäärät ovat tuplaantuneet verrattuna alkukauteen

- mainonta (META, some, bannerit, SEM, SEO, omat kanavat, nhl.com/fi)

- digimainonnan mittarit (näytöt, tavoittavuus, klikit, CPC, CTR, CPM) hyvällä tasolla, keskimääräistä paremmat tulokset

- CRM-viestien avausprosentit ja CTR NHL-aiheisten viestien osalta erityisen korkealla tasolla

- SEM/SEO à hakusanamarkkinointi on toiminut NHL:n osalta hyvin Veikkauksen muiden markkinointitoimenpiteiden tukena

- X-lehden juttujen mainonta ohjannut kampanjasivulle, mikä ei ole haitannut lukijoita, tulokset hyvää X-lehden tasoa, lukijoista peräti 40% on 18-24-vuotiaita, vaikeimmin saavutettavaa kohderyhmää

- NHL-sisältöjen rikastaminen IPR-oikeuksien avulla (liitteet 3 ja 4)

- ulkoasun ja uusien sisältöjen avulla saatu enemmän katselu-/lukukertoja kuin edelliskaudella

- ansaittu media --> lehdistötiedotteet menivät hyvin läpi sopimuksen julkistuksen yhteydessä (liite 5)