Kuvaus

Vuoden 2022 Jääkiekon MM-kisat pelattiin toukokuussa 2022 Tampereella ja Helsingissä. Tampereella kisojen tapahtumapaikkana toimi joulukuussa 2021 avattu Nokia Arena ja Helsingissä perinteinen Helsingin jäähalli. MM-kotikisat huipentuivat Nokia Arenalla pelattuun finaaliviikonloppuun, joka päättyi Leijonien upeaan kultajuhlaan.

MM-kisoja oli tekemässä noin 70 ammattilaista osana kisaorganisaatiota. Näiden lisäksi kisojen organisaatiossa toimi yli 1200 vapaaehtoista, ja lisäksi kisoja oli rakentamassa satoja muita kisojen kumppaneiden työntekijöitä.

2022 Jääkiekon MM-kisojen kumppanuusneuvottelut olivat onnistuneita. Kaikki kisojen kansalliset kumppanipaikat myytiin loppuun ja kisoilla oli 10 kansainvälistä ja 16 kansallista kumppania. Kumppaneilla oli merkittävä toiminnallinen rooli kisojen onnistumisessa.

Kisojen lipunmyynti aloitettiin VIP-yrityspakettien myynnillä vuoden 2021 alussa, ja iso osa VIP-paketeista myytiin loppuun jo kevään 2021 aikana. VIP-pakettien kysyntä oli koko lipunmyynnin ajan erittäin suurta, ja 2022 MM-kisojen aikana toteutettiin sekä Suomen että Jääkiekon MM-kisojen historian suurin VIP-myynti. Myynnin onnistuminen taattiin ainutlaatuisella myyntistrategialla, jossa myynti hajautettiin usealle kansallisesti tunnetulle VIP-myyntiin erikoistuneelle myyjäagentille. Lisäksi myyntiin otettiin mukaan Liiga- ja Mestisjoukkueet. Näin tuettiin myös jääkiekkoperheen sisäistä varainhankintaa ja kumppanuuksia.

2022 Jääkiekon MM-kisoihin myytiin yhteensä lähes 380 000 lippua, joista reilut 280 000 myytiin Tampereella pelattuihin otteluihin. Yhteensä MM-kotikisat keräsivät kisakaupunkeihin noin 350 000 lipun ostanutta kisavierasta nauttimaan huippukiekosta ja kisatunnelmasta. Suorat MM-kisaottelulähetykset keräsivät kisajakson aikana MTV:n kanavilla yli 34 miljoonaa tavoitettavuusmittarin mukaista katsontakertaa kahden viikon aikana.

Sponsoroinnin suunnittelu

Kisojen teema ”Making Miracles” ja arvot hauskuus, yhteisöllisyys ja vastuullisuus näkyivät koko kisaprojektin ajan ja antoivat hienoja mahdollisuuksia toteuttaa erilaisia pieniä ihmeitä niin jääkiekkoyhteisössä kuin kisakaupungeissakin.

Kisoihin osallistuville faneille haluttiin tarjota ainutkertaisia kokemuksia, tulivatpa he vieraaksi VIP-tapahtumaan tai katsomaan ottelua paikan päälle normaalilla ottelulipulla.

Pääsylippujen hinnoittelussa päädyttiin useisiin eri ottelu- ja katsomopaikkakategorioihin, millä haluttiin mahdollistaa kaikille pääsy seuraamaan MM-kiekkoa. Pääsylippujen osto-oikeudet arvottiin, jotta kaikilla Leijonien lipuista kiinnostuneilla olisi yhtäläiset mahdollisuudet päästä seuraamaan huippukiekkoa paikan päälle. Lippujen osto-oikeuksien arvonta oli menestys ja arvonnan kautta haettiin osto-oikeutta yli 1 600 000 lippuun.

Kisaorganisaatiolla oli tavoitteena saada useita yrityksiä mukaan sponsoroimaan kotikisoja. Lähtökohtaisesti haettiin kumppanuuksia, jotka kokevat kisojen arvot omikseen ja pystyvät perinteisen markkinointiyhteistyön lisäksi tuomaan kisoille myös sisällöllistä ja toiminnallista yhteistyötä ja omalla toiminnallaan olemaan mahdollistamassa kisojen onnistumisen.






Toteutus

Making Miracles oli kisojen kantava teema. Teeman mukaisesti kisaorganisaatio halusi tehdä pieniä ihmeitä erilaisissa yhteisöissä ja näin lisätä yhteisöllisyyttä ja ihmisten kohtaamista.

Tapahtuman viestinnässä tuotiin esille tahtotila ja viesti siitä, että MM-kisat kuuluvat kaikille. MM-kisojen julkinen sitoutuminen syrjimättömyyteen ja antirasismiin kertoi myös arvoista, joita kisaorganisaatio odottaa myös yhteistyökumppaneiltaan. Lisäksi MM-kisat antoivat tukea sodasta kärsivälle Ukrainan Jääkiekkoliitolle yli 140.000 euroa.

MM-kisojen avulla pyrittiin lisäämään ympäristötietoisuutta kisojen sidosryhmien keskuudessa. Jokaisen kisaosallistujan, yhteistyökumppanin ja muiden sidosryhmien toivottiin sitoutuvan vastuullisiin ympäristötoimiin, jotta tapahtuman vaikutukset olisivat ilmaston ja ympäristön kannalta mahdollisimman kestäviä. Esimerkiksi kisayhteistyö VR:n kanssa perustui kisoista aiheutuvien päästöjen minimoimiseen julkisen liikenteen käyttöön rohkaisemalla.

MM-kisojen markkinointikampanjoita tehtiin yhteensä seitsemän ja ne painottuivat lipunmyyntiin kevään 2022 aikana. Kisojen saama ansaittu näkyvyys mediassa oli laajaa ja saatu näkyvyys oli pääasiassa positiivista.

Vuoden 2022 MM-kisoja varten rakennettiin maksuttomat, esteettömät ja kaikille avoimet Fan Zone -alueet sekä Tampereelle että Helsinkiin. Helsingissä toteutettiin maailman suurin fan zone yhdessä kisojen yhteistyökumppani Triplan kanssa. Fan Zoneilla näytettiin molempien lohkojen kaikki pelit ja niillä oli yleistä ohjelmaa, kuten livemusiikkia ja taikuri. Fan Zonet tavoittivat yhteensä yli 120 000 kävijää. Kisojen saavutettavuudessa merkittävä tekijä oli se, että sekä areenat että Fan Zone -alueet oli sijoitettu kisakaupunkien keskustaan tai niiden välittömään läheisyyteen hyvien julkisten kulkuyhteyksien ja kävelymatkan päähän.

Kisojen maskotti Miracleo vieraili erilaisissa urheilutapahtumissa, kouluissa ja liigapeleissä ympäri Suomea. MM-kisaorganisaatio järjesti myös varustekeräyksiä junioreille ja osallistui myös Read Hour -lukutaitokampanjaan yhteistyössä Aku Ankan kanssa. Kisojen sosiaalisen median kanaviin tehtiin video, jossa Marko Anttila ja Hannes Björninen lukivat Aku Ankan tarinaa ja esimerkillään kannustivat lapsia ja nuoria lukuharrastuksen pariin. Kisaorganisaatio järjesti yhteistyössä Helsingin kaupungin ja helsinkiläisten juniori-jääkiekkoseurojen kanssa Miracleon vierailut kymmeneen helsinkiläiseen kouluun. Miracleo haastoi koululaiset keksimään arjen tekoja yksinäisyyden poistamiseksi ja yhteisöllisyyden vahvistamiseksi.

Kisaorganisaatio ja sen yhteistyökumppanit Tripla, IloQ, Skoda sekä Tampereen ja Helsingin kaupunki lahjoittivat MM-kisoihin yhteensä yli 9 500 kisalippua sellaisille ihmisryhmille, joille hallille saapuminen voisi muuten olla vaikeaa. 

Sponsoroinnin onnistumisen arviointi

Kisakävijöiden, median sekä vapaaehtoisten tyytyväisyyttä mitattiin Happy Or Not -laitteilla kysymällä heiltä onko heillä ollut hauskaa. Kerätystä palautteesta huikeat 88 % antoi positiivisen vastauksen kysymykseen.

Kisakävijöiden suorat taloudelliset vaikutukset alueille olivat arvion mukaan yhteensä 115,6 miljoonaa euroa, joista Tampereen alueelle kohdistui 86,7 miljoonaa euroa ja Helsingin alueelle 28,9 miljoonaa euroa. Epäsuorat taloudelliset vaikutukset olivat arviolta 144 – 202 miljoonaa euroa.

Tapahtumajärjestäjänä MM-kisaorganisaatio halusi varmistaa, että tapahtuman ympäristökuormitus minimoitiin ja otettiin huomioon kaikessa toiminnassa. Tavoitteena oli vähentää kulutusta, hyödyntää kierrätystä ja uusiokäyttöä sekä keskittyä hiilijalanjäljen minimoimiseen. Jääkiekon MM-kisojen järjestämisen hiilijalanjälki, 764 tonnia CO2e, laskettiin nyt ensimmäistä kertaa. Vuoden 2022 MM-kisoista mitattu hiilijalanjälki tulee toimimaan vertailukohtana tuleville kansainvälisille kisoille ja IIHF:n alaisille tapahtumille.