Kuvaus

Salpausselän kisat on kerännyt ihmisiä yhteen jo sadan vuoden ajan. Liikunta ja urheilu ovat kaikille yhteinen kieli. Kisat ovat merkittävät osa Lahden ja Suomen talviurheiluhistoriaa, mutta Salpausselän kisat ei kuitenkaan ole ”vain” huippu-urheilutapahtuma.

Salpausselän kisat on tapahtuma, joka tuo meidät kaikki yhteen. Se on tapahtuma, jossa perheet ja ystävät viettävät aikaa yhdessä. Se on tapahtuma, jossa koetaan elämyksiä ja luodaan yhteisiä muistoja. Se on tapahtuma, jossa voi turvallisesti kokea niin voiton huuman kuin kirvelevän tappionkin.

Vuonna 2023 Salpausselän kisat täytti historialliset 100 vuotta. Se on Suomessa pisimpään yhtäjaksoisesti järjestetty talviurheilutapahtuma. Juhlavuoden kisapahtumassa oli kävijöitä 3 päivän aikana 50 000. Sen kansainvälinne TV-näkyvyyss on 70 miljoonaa katsojaa, joka tuo näkyvyyttä myös Lahden kaupungille.

Sponsoroinnin suunnittelu

Satavuotiaan juhlatapahtuman suunnittelu aloitettiin hyvissä ajoin jo toukokuussa 2022 brändityöpajalla. Työpajan tavoitteena on luoda 100-vuotiaalle hiihtokilpailulle päivitetty uusi ilme ja tarina sekä kohderyhmäkohtaiset ydinviestit. Ydinajatus oli, että Salpausselän kisat ei ole ""vain"" hiihtokilopailu, se on Suomen suurin talvifestivaali, joka houkuttelee urheilun suurkuluttajien lisäksi paikan päälle perheita, viihtyjiä ja yrityksiä.

100 vuotiaan tarina kirjoitettiin näin:

Emme ole koskaan olleet näin etäällä toisistamme.

Parin viime vuoden aikana meitä on ohjeistettu ja määrätty pysymään erillään toisistamme, pitämään etäisyyttä ja varomaan kohtaamisia. Tämä on aiheuttanut valtavan määrän pahoinvointia ja yksinäisyyttä yhteiskunnassamme. Muun muassa nuorten mielenterveysongelmat ja syrjäytyminen sekä vanhusten yksinäisyys ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti.

Kehityksen jatkuessa tällaisena, me kaikki häviämme. Kilpailussa ei tule olemaan yhtään voittajaa.

Me haluamme olla mukana muuttamassa suunnan.

Salpausselän kisat on kerännyt ihmisiä yhteen jo sadan vuoden ajan. Liikunta ja urheilu ovat kaikille yhteinen kieli. Kisat ovat merkittävät osa Lahden ja Suomen talviurheiluhistoriaa, mutta Salpausselän kisat ei kuitenkaan ole ”vain” huippu-urheilutapahtuma.

Salpausselän kisat on tapahtuma, joka tuo meidät kaikki yhteen. Se on tapahtuma, jossa perheet ja ystävät viettävät aikaa yhdessä. Se on tapahtuma, jossa koetaan elämyksiä ja luodaan yhteisiä muistoja. Se on tapahtuma, jossa voi turvallisesti kokea niin voiton huuman kuin kirvelevän tappionkin.

Se on tapahtuma, jossa kaikki voivat tuntea kuuluvansa joukkoon.

Haluamme tehdä maailmasta oikeudenmukaisemman ja tasavertaisemman. Niin, että kaikilla on mahdollisuudet kokea kuuluvansa joukkoon. Mahdollisuus voittaa. Myös seuraavan 100 vuoden ajan.

Meidän kaikkien Salpausselkä 2023. Yhdessä seuraavatkin 100 vuotta.

#munsalppuri #salppuri100

Konseptin teemaksi valittiin Meidän kaikkien Salpausselkä ja sen konseptin perustelut ovat tässä:

Salpausselän 100-vuotis juhlakisojen yksi kantavista teemoista on sosiaalinen vastuu.

Ylpeä 100-vuotias kantaa rinta rottingilla Tahko Pihkalan perintöä ja on ylpeä juuristaan ja kotikaupungistaan. Lahti on todellinen talviurheilukaupunki ja Salpausselän kisat merkittävä osa sen historiaa. Historia huokuu logon retrosta värimaailmasta, jota kisakatsojat muistavat lämmöllä ja kantavat ylpeästi yllään.

Salppurin logossa ja sen graafisessa ilmeessä sekä värimaailmassa on luontevasti useita eri värejä ja sävyjä, joita voidaan korostaa ja käyttää konseptissa.

•Historiaa: Salppurin 100 vuoden sävyt – retro värimaailma logoissa ja ilmeessä pohjautuu vanhoihin kisajulisteisiin.

•Urheilijoiden kirjoa: Kymmenet urheilijat eri maista kokoontuvat yhteen kisaamaan ja ottamaan mittaa toisistaan – reilusti ja toisiaan kunnioittaen.

•Kävijöiden kirjoa: Salppurin kisat on tarkoitettu ihan kaikille – ikään, sukupuoleen, ihon väriin, syntyperään, asemaan, kansalaisuuteen, poliittiseen tai seksuaaliseen suuntautuneisuuteen katsomatta.

•Mitalien kirjoa: Salppurin kisat on myös mitalien kirjoa ja juhlaa - pronssin, hopean ja kullan sävyjä.

•Festivaalivärejä: Se on värikkäitä asuja, ilotulitusta, värikkäitä lippuja.

Väriteema toistuu monessa eri muodossa.

Toteutus

Salppurin sata sävyä -konsepti vietiin monikanavaisesti kaikkeen viestintään, markkinointiin ja materiaaleihin. (liite) Verkkosivut uudistettiin tukemaan kisojen viestintää ja markkinointia sekä lipunmyyntiä. Samalla verkkosivuille luotiin konversiostrategia ja digitaalisen mainonnan ja lipunmyynnin edistymistä seuraattiin tarkasti koko vuoden ajan. Verkkosivut ja lipunmyynti avattiin lokakuussa 2022.

Tapahtumaa markkinointiin somessa (Facebook, Instagram LinkedIn, TikTok), sille tehtiin maksettua mainontaa Googlessa ja Metassa, Lippu.fi:n kanavissa sekä mm. Sanomien ja Alman kanavissa. Lisäksi oli lehtimainotaa (printti ja digi), ulkomainontaa, radiomainontaa ja tv-mainontaa. Markkinointiviestinnässä hyödynnettiin myös kisojen virallisen lähettilään Iivo Niskasen somenäkyvyyttä ja kisoissa esiintyvien artistien somessa. Ennen kisoja Salpausselän kisat näkyivät ja olivat mukana useissa eri tapahtumissa (Helsinki Ski Weeks, Lahden joulutori, Lasten talviolympialaiset, SM-liigaottelut, Matkamessut jne.)

100-vuotias kisatapahtuma sai myös paljon ansaittua näkyvyyttä 100-vuotis historia teemalla ja historiasta julkaistiin kirja. Lisäksi kisoille tehtiin oma vastuullisuusohjelma ja 100-vastuullista tekoa. Ennen varsinaista tapahtumaa järjestettiin pre-tapahtumat Talviurheilun tulevaisuus - vastuullisuusseminaari ja 100-vuotis juhlagaala

Sponsoroinnin onnistumisen arviointi

Tapahtuma ylitti kaikki odotukset niin kävijämäärällisesti kuin tuloksellisesti.Tilikauden liikevaihto oli 2 537 238 euroa ja tulos 141 681 euroa.

Lisäksi alueellinen vaikutus oli todella merkittävä. Tässä linkki erilliseen artikkeliin tapahtuman vaikuttavuudesta: https://lahtiskigames.com/salpausselan-kisat-jatti-alueelle-miljoonia-euroja/

Tutustu myös näihin

Ei liittyviä caseja