Kuvaus

Helsinki Ski Weeks -tapahtumakokonaisuuden taustalla on halu taata hiihtämisen riemu mahdollisimman monelle. Siinä yhdistyvät Suomen Hiihtoliiton tärkeimmät strategiset painopisteet sekä toiminta-ajatus, joka on tuottaa Suomen kansalle unohtumattomia elämyksiä huippu-urheilumenestyksen kautta sekä toimia merkittävimpänä kansan liikuttajana lumella. Ilmaiseksi koko kansan käyttöön tarjottu, ensimmäistä kertaa hiihdolle ovensa avannut Olympiastadion mahdollisti lumella liikkumisen riemun poikkeuksellisen matalalla kynnyksellä, mikä tarjosi ensiluokkaisen alustan Hiihtoliitolle sen kansanterveyden edistämiseen tähtäävässä työssä. Helsinki Ski Weeks toi ilon ja elämyksellisyyden vahvaksi osaksi tarjottua liikuntakokemusta, ikään tai taitotasoon katsomatta, mikä puolestaan edisti tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta liikunnan kentällä. Tapahtuman suurin mahdollistava voima oli sen laaja, vahvojen brändien kumppaniverkosto. 

Kuukauden mittaisen tapahtuman kohokohtina olivat:

  • Ilmainen hiihtomahdollisuus Olympiastadionin laduilla (1,1 km) koko kuukauden
  • Kansallinen Hiihtopäivä 29.1.
  • Avajaistapahtuma 30.1.
  • Lasten Lumipäivät koko tapahtuman ajan
  • Helsingin kaupungin talvirieha 22.2.
  • FSS 100 v. sprinttikilpailu 18.2.
  • Stadion Sprint 24.2.
  • Ilmastohiihto ja päättäjäiset 27.2.

Sponsoroinnin suunnittelu

Suurin osa tapahtuman osa-alueista haluttiin mahdollistaa kävijöille maksutta. Mitään näin suurta ei rakennettaisi ilman sponsoreita ja tapahtumakumppaneita - toisin sanoen, tapahtuma ei olisi toteutunut ilman ulkopuolista rahoitusta. Helsinki Ski Weeksillä oli yhteensä 64 yhteistyökumppania. Sponsoroinnin konkreettisena tavoitteena oli tarjota kumppaneiden laaja näkyvyys sekä tapahtumakävijöille, että kahden televisioidun lähetyksen (Stadion Sprint) välityksellä koko kansalle. Näiden lisäksi erityisessä fokuksessa oli tapahtumavastuullisuuden toteuttaminen yhdessä kumppaneiden kanssa. Yhdessä heidän kanssaan saavutettiinkin asetettu tavoite tuottaa hiilijalanjäljeltään 0%:nen tapahtuma. Tähän päästäkseen Helsinki Ski Weeks asetti osalle kumppaneista vaatimuksia ja osalle kumppaneista toivomuksia vastuullisuuden toteuttamisen asteista.

Toteutus

Helsinki Ski Weeksin viestintää ja markkinointia toteutettiin aktiivisesti tapahtuman omissa kanavissa sekä monipuolisesti kumppaneiden tarjoamien sisältö- ja näkyvyyspaikkojen sekä markkinointitoimenpiteiden kautta. Lisäksi viestintää ja markkinointia tehtiin mediatiedotteiden, uutiskirjeiden ja mediatilaisuuksien avulla. Tapahtuman viestiä veivät eteenpäin myös useat julkisuuden henkilöt – niin Helsinki Ski Weeks -ambassadorimme kuin spontaanisti omia tapahtumasisältöjään tehneet julkimot. Kumppaneiden kanssa toteutetut sisältökokonaisuudet olivat yksi viestintäsuunnitelmamme kivijaloista ja meille oli tärkeää nostaa esille etenkin yhteisiä vastuullisuusteemojamme.

Sponsoroinnin onnistumisen arviointi

Tapahtumakokonaisuus keräsi paikan päälle Olympiastadionin sisäpuolelle yli 74 000 kävijää ja tavoite Olympiastadionista vilkkaana lähiliikuntapaikkana toteutui erinomaisesti. Stadion Sprint keräsi yhteensä 12 000 katsojaa paikan päälle ja tavoitti kotimaassa 950 000 henkilöä tv-ruutujen välityksellä. TV-signaali oli nähtävissä 25 Euroopan maassa. 

Kaikkia suunniteltuja kumppanitoimenpiteitä ei juuri ennen tapahtumaa pahentuneen Covid-19 -tilanteen (omikronmuunnoksen leviäminen) vuoksi kyetty toteuttamaan ja yritysten varovaisuus leikkasi radikaalisti myyntiä ennen tapahtumaa. Kuitenkin koronatilanteesta huolimatta tapahtumakumppaneiden määrä ylitti odotukset. Yritysten halu lähteä mukaan uudentyyppisen tapahtuman toteutukseen keskellä vaikeaa aikaa, oli todella myönteistä. Lisäksi kumppaneiden yhteinen arvopohja antoi edellytykset hiilineutraalin tapahtuman onnistumiselle, jota voidaan pitää erityisen kovana suorituksena.

Sponsor Insightin toteuttaman tutkimuksen mukaan sponsorit olivat erittäin tyytyväisiä tapahtumakokonaisuuteen sekä yhteistyöhön Hiihtoliiton kanssa.