Kuvaus

YLE:n Luottomies sarjan pohjalta toteutettiin täysipitkä elokuva. Elokuva tarjosi yhteistyökumppaneille mahdollisuuksia sitoutua ”Luottomies-teemaan” ja alleviivata omaa arvomaailmaansa. Kumppanuuksien rakentamisen ja myynnin hoiti Risto Oksanen RCBA Oy:sta.

Sponsoroinnin suunnittelu

TUOTANTOYHTIÖN TAVOITTEET

1. Ennen kaikkea tavoitteena oli tehdä suositun TV-sarjan pohjalta korkealaatuinen elokuva.

2. Kun tuotannosta päätettiin, oli selvää, että projektin rahoitukseen tarvitaan elokuvan teemoihin sopivia yrityskumppanuuksia. Ilman niitä ei tuotantoa olisi voitu käynnistää. 

3. Tavoitteena oli tuottaa kumppaneille merkittävästi enemmän arvoa, heidän investointiinsa verrattuna, ja varmistaa kumppaneiden mukanaolo, myös yhtiön seuraavissa projekteissa.

KUMPPANEIDEN TAVOITTEET

AUTOLIITTO

1. Viesti: Autoliitto on yksityisautoilijoiden todellinen luottomies

2. Kohderyhmän tavoittaminen: Laajasti autoilijat. Tähän nähden tunnettu Luottomies sarjan pohjalta tehty elokuva tarjosi oivan mahdollisuuden kohderyhmän tavoittamiseen viihteen äärellä.

3. Top-of-mind: Lisätä Autoliiton palvelujen tunnettuutta 

4. Mediatuotanto: TV-mainoksen ja Autoliiton kanaviin soveltuvan sisällön tuottaminen 

5. Jäsenhankinta: Uusien jäsenten hankinta lisäämällä Autoliiton palvelujen tunnettuutta

6. Jäsenpito: Tarjota elämyksiä nykyisille jäsenille ja lisätä luottamusta Autoliiton toimintaan

7. HR: Tarjota henkilöstölle ainutlaatuisia osallistumismahdollisuuksia ja lisätä viihtyvyyttä ja yhteenkuuluvaisuuden tunnetta

8. Tärkeimmät mittarit: Mielikuvavaikutukset ja tavoittavuus perinteisessä ja sosiaalisessa mediassa

EKONOMIT

1. Viesti: Ekonomit ovat talouden luottomiehiä

2. Kohderyhmät: Yliopistot ja korkeakoulut, yrittäjät ja opiskelijat sekä Ekonomien jäsenistö

3. Tapahtumat: 

   a. Kuvauspaikkavierailut henkilöstölle

   b. Ennakkonäytännöt jäsenistölle ympäri maan

   c. VIP tilaisuudet, joissa tähdet paikalla

4. Jäsenpito: Tarjota elämyksiä Ekonomien jäsenille ja vakuuttaa heidät luovilla ratkaisuilla

5. Jäsenhankinta: Osoittaa huumorin ja tapahtumien keinoin, että Ekonomit ovat todellisia talouden ”luottomiehiä” 

6. Top-of-mind: Lisätä Ekonomien tunnettuutta kohderyhmässä

7. Mediatuotanto: Tuottaa sisältöä Ekonomien sosiaaliseen mediaan ja markkinointiin

8. Tärkeimmät mittarit: Tapahtumien osallistujamäärät ja sosiaalisen median tavoittavuus

HELSINGIN PANTTI OY

1. Viesti: Panttilaina on helppo, huoleton ja turvallinen lainavaihtoehto

2. Product placement: Panttilaina sisältyi elokuvan käsikirjoitukseen ja siksi kaikki panttaamista puolueettomasti käsittelevä materiaali oli tärkeää ennakkoluulojen häivyttämiseksi. Alan tunnettuuden lisääminen on tärkeää koko toimialalle

3. Mediatuotanto: Tuottaa mainosfilmejä ja sosiaaliseen mediaan soveltuvaa sisältöä elokuvan tuotannon yhteydessä. Helsingin Pantin toimipisteisiin tuotettiin myös 1:1 kokoisia pahvi Tommeja ja Juhiksia

4. Top-of-mind: Lisätä panttilainaamisen hyväksyntää

5. Tapahtumat: Tarjota VIP-elämyksiä henkilöstölle kuvauspaikkavierailujen ja ennakkoensi-iltojen yhteydessä

6. Tärkeimmät mittarit: Tuotetun materiaalin tavoittavuus sekä Elokuvan kokonaiskatsojamäärä

INSINÖÖRILIITTO

1. Viesti: Koska maailma ei ole valmis. Insinöörit ovat kehityksen luottomiehiä

2. Kohderyhmä: Opiskelijat ja työelämään siirtyneet nuoret

3. Jäsenpito: Tarjota elämyksiä Insinööriliiton jäsenille ja vakuuttaa heidät luovilla ratkaisuilla

4. Jäsenhankinta: Osoittaa huumorin keinoin, että Insinööriliitto on luottamuksen arvoinen insinöörien ”Luottomies”

5. Top-of-mind: Lisätä Insinööriliiton tunnettuutta ja positiivista mielikuvaa erityisesti insinööriopiskelijoiden keskuudessa

6. Tapahtumat: 

   a. Kuvauspaikkavierailut henkilöstölle

   b. Ennakkonäytännöt jäsenistölle ympäri maan

   c. VIP tilaisuudet, joissa tähdet paikalla

7. Tärkeimmät mittarit: Tapahtumien osallistujamäärät, mielikuvan kehittyminen kohderyhmässä

LOVIISAN KAUPUNKI

1. Viesti: Idyllinen Loviisa on lähellä ja hyvä paikka asua

2. Product placement: Osa kohtauksista kuvattiin Loviisan keskustassa

3. Mediatuotanto: Tuottaa mainosfilmejä ja sosiaaliseen mediaan soveltuvaa sisältöä elokuvan tuotannon yhteydessä

4. Top-of-mind: Lisätä Loviisan kaupungin tunnettuutta yrittäjäystävällisenä asuinpaikkakuntana

5. Tapahtumat: Tarjota elämyksiä kuntalaisille kuvauspaikkavierailujen aikana sekä VIP-tilaisuuksia tärkeimmille sidosryhmille

6. Tärkeimmät mittarit: Tuotettujen sisältöjen tavoittavuus, sekä elokuvan kokonaiskatsojamäärä

PYHTÄÄN KUNTA

1. Viesti: Pyhtäällä on Itä-Helsingin lentokenttä. Pyhtäälle on helppo tulla ja se on hyvä paikka asua

2. Product placement: Osa kohtauksista kuvattiin Pyhtään lentokentällä.

3. Mediatuotanto: Tuotettiin Aeronautica Arenan sosiaaliseen mediaan soveltuvaa sisältöä elokuvan tuotannon yhteydessä

4. Top-of-mind: Lisätä Pyhtään kunnan tunnettuutta

5. Tapahtumat: Tarjota elämyksiä kuntalaisille kuvauspaikkavierailujen aikana sekä VIP-tilaisuuksia tärkeimmille sidosryhmille

6. Tärkeimmät mittarit: Tuotettujen sisältöjen tavoittavuus, sekä elokuvan kokonaiskatsojamäärä

STARK FINLAND Oy

1. Viesti: Vastuumyyjä on rakentajan todellinen luottomies

2. Kohderyhmä: Pienet rakennusliikkeet

3. Mediatuotanto: Tuottaa mainosfilmejä ja sosiaaliseen mediaan soveltuvaa sisältöä elokuvan tuotannon yhteydessä ja tuoda elokuvayhteistyö ja sen teemat mukaan Starkin myymälöihin

4. Top-of-mind: Lisätä Starkin positiivista tunnettuutta kohderyhmässä

5. Tapahtumat: Tarjota VIP-elämyksiä henkilöstölle ja asiakkaille kuvauspaikkavierailujen ja ennakkoensi-iltojen yhteydessä

6. Tärkeimmät mittarit: Tapahtumien osallistujamäärä ja tuotettujen materiaalien tavoittavuus

TYKKIMÄKI RESORT 

1. Viesti: Tykkimäki Resort on korkealaatuinen lomakeidas lähellä kaikkea

2. Product placement: Osa kohtauksista kuvattiin Tykkimäki Resortissa

3. Mediatuotanto: Mainosfilmien tuotanto KSO:n kanaviin

4. Top-of-mind: Lisätä Tykkimäki Resortin tunnettuutta lomakohteena

5. Tapahtumat: Tarjota VIP-elämyksiä henkilöstölle kuvauspaikkavierailujen aikana sekä huomioida tärkeimmät sidosryhmät omassa ennakkonäytännössä

6. Tärkeimmät mittarit: Elokuvan katsojamäärät ja tapahtumien tunnelma

Toteutus

Elokuvan markkinointiin toteutetaan laaja mainoskampanja. Elokuvan levittäjänä toimii Nelonen media. Sanoma panostaa vahvasti elokuvan markkinointiin laajasti kaikissa omissa TV-, radiokanavissaan sekä printtimediassaan. Lisäksi käytetään ulkomainontaa.

Kumppanit osallistuivat aktiivisesti kuvauspaikkavierailuihin ja ennakkonäytäntöihin. Tarkemmat erittelyt löytyvät liitteenä olevasta presentaatiosta. 

Elokuvan traileri: https://www.youtube.com/watch?v=FfhO8yK53_Y

Autoliitto:

https://www.youtube.com/watch?v=iaCJrYJJS60 

https://www.youtube.com/watch?v=aAfb9vawNfc 

Ekonomit: Valmistuu helmikuu 24

Helsingin Pantti: https://vimeo.com/904726597/5740c901c9?share=copy 

Insinööriliitto: https://www.youtube.com/watch?v=Z8jN1iKiRnc 

Loviisan kaupunki: https://www.youtube.com/watch?v=p36fZvVThrM 

Pyhtää Aeronautica Arena: https://www.facebook.com/watch/?v=299057092780819&t=12 

Stark: https://drive.google.com/file/d/1LJEUHWhKPQywDdzIeQyQABd1FGxM51uD/view?usp=sharing 

Tykkimäki Resort: https://vimeo.com/904726730/f303db196c?share=copy

Sponsoroinnin onnistumisen arviointi

Onnistumista voidaan tarkastella useammasta kulmasta.

a)    Taloudellisesti tavoite ylitettiin

b)    Tapahtumat olivat onnistuneita ja kumppaneiden mukaan täyttivät niille asetetut tavoitteet

c)     Elokuvan yhteydessä tuotetut mainosfilmit ovat jo käytössä ja saaneet erittäin positiivisen palautteen

d)    Elokuvan yleisömäärää emme tätä kirjoitettaessa vielä tiedä, joten tämän tavoitteen arviointi voideaan tehdä myöhemmin.

e)    Kumppaneiden asettamat sisäiset tavoitteet ovat jo osittain täyttyneet, mutta hyödyntäminen on vielä kesken. Suunnitelmat ovat selkeät ja usko niiden toteutumiseen on vahva.