Kuvaus
Lappilainen loma-asuntorakentaja PolarHouse on tehnyt yhteistyötä pohjois-suomalaisten urheilutoimijoiden kanssa yli vuosikymmenen. Syksyllä 2023 toteutettu monikanavainen viestintäkampanja tavoitti miljoonayleisön ja kasvatti verkkosivuliikennettä yli 400 prosenttia. Kampanjassa hyödynnettiin monipuolisesti urheilijayhteistyötä sekä tapahtuma- ja tv-näkyvyyttä.
Sponsoroinnin suunnittelu
Kampanjalla oli kolme päätavoitetta: 1) kasvattaa PolarHousen tunnettuutta ja brändimielikuvaa perinteikkäänä loma-asuntorakentajana 2) kasvattaa verkkosivuliikennettä ja liidimäärää, sekä 3) antaa näkyvyyden kautta markkinalle viesti siitä, että vaikka rakennusala on historiallisen suurissa haasteissa, on PolarHousen toiminta vakaata ja kasvuhakuista.
Yhtiön liiketoiminta on vahvasti sidoksissa matkailuun ja siksi yhteistyö pohjoismaisten hiihtolajien ja paikallisurheilun kanssa on ollut strateginen valinta jo yli vuosikymmenen. Oulun Kärppien, useiden maastohiihtäjien ja olympiavoittaja Sami Jauhojärven kanssa yhteistyötä tehnyt PolarHouse haluaa esimerkillään näyttää kuinka merkityksellinen rooli yrityksellä voi olla paikallisen urheilun tukemisessa.
PolarHouse teki vuosille 2024 ja 2025 uuden urheilijasopimuksen maastohiihtäjä Niko Anttolan kanssa, joka tuli tutuksi voitettuaan nuorten maailmanmestaruuden ja ankkuroimalla Suomen hiihtomaajoukkueen historialliseen viestihopeaan Planican MM-kilpailuissa 2023. PolarHousen taloudellinen tuki mahdollistaa Anttolalle ammattimaisen valmistautumisen vuoden 2026 talviolympialaisiin. Anttolan juuret ovat PolarHousen tavoin Meri-Lapissa.
Tunnettuuden ja brändimielikuvan vahvistamiseksi PolarHouse teki talvella 2023 yhteistyötä myös Ruka Nordic -maailmancuptapahtuman kanssa. Mainospaikka urheilijoiden kisaliiveissä toi kotimaisen miljoonayleisön lisäksi kansainvälistä näkyvyyttä. Rukan maailmancupissa pienen lappilaisyrityksen logoa kantoi rinnassaan useat olympiavoittajat ja maailmanmestarit Niskasesta Kläeboon. Näkyvyydellä haluttiin antaa yleisölle viesti siitä, että PolarHouse on aktiivinen ja kasvuhakuinen toimija toimialan haasteista huolimatta.
Toteutus
PolarHousen kampanja muodostui useampien viestinnällisten ulostulojen sarjasta, joka kokonaisuutena loi jatkumon. Viestinnälliset ulostulot ajoitettiin tietoisesti juuri hiihtokauden alkuun, sillä silloin huomioarvo lajin ja urheilijoiden ympärillä on suurimmillaan.
Kampanjan ensimmäinen ulostulo tehtiin syyskuun lopulla, kun yhtiö kertoi olympiavoittaja Sami Jauhojärven liittyneen PolarHouse myynti- ja markkinointitiimiin työntekijänä. PolarHouse toimi Jauhojärven hiihtouran aikana hänen pääkumppaninaan (2007–2017) ja moni muistaakin nähneensä PolarHousen mainokset juuri Jauhojärven hiihtoasussa. Yhteistyö sai nyt jatkoa urheilu-uran päätyttyä “Mustin” liityttyä PolarHousen työyhteisöön. “Urheilijan uralla ei pärjää ilman sitoutuneita kumppaneita ja on hienoa, että kauan aikaa sitten solmittu yhteistyö saa jatkoa uudella tavalla”, Jauhojärvi totesi mediatiedotteessa.
Urheilijayhteistyö Niko Anttolan kanssa julkaistiin lokakuussa kansainvälisen hiihtokauden alla. PolarHousen ja urheilijan omien kanavien lisäksi yhteistyö lanseerattiin mainosspotilla, joka näkyi ISTV:n verkkolähetyksessä sekä norjalaisen VG:n alustalla Norjassa. Oloksen FIS-kilpailuista tehdyn lähetyksen aikana toistettu mainosspotti tavoitti yli 250 000 katsojaa Suomessa ja Norjassa. Yhteistyön julkaiseminen sai myös ansaittua mediaa maastohiihto.com-verkkosivun ja Kotikulmilta-paikallismedian nostettua uutisen otsikkoihinsa.
Kampanjan huipennus nähtiin Ruka Nordic -tapahtumassa marraskuun viimeisenä viikonloppuna, jossa PolarHouse oli vahvasti näkyvissä perjantain ja sunnuntain kilpailuissa urheilijoiden numeroliivien mainospaikoilla. Mainospaikka oli PolarHouselle täysosuma, sillä Ruka on yksi sen keskeisimmistä markkina-alueista muiden hiihtokeskusten ohella.
Sponsoroinnin onnistumisen arviointi
Kampanja kasvatti PolarHousen verkkosivuliikennettä 440 prosenttia ja tuotti kymmeniä potentiaalisia myyntimahdollisuuksia. Viestinnällisten ulostulojen yhteenlaskettu potentiaalinen tavoittavuus oli lähes 2 000 000 kontaktia jakautuen seuraavasti:
PolarHousen omat kanavat ja asiakasviestintä: 2 400 henkilöä
Sami Jauhojärven (Instagram: 28 300, Facebook 46 000) ja Niko Anttolan (Instagram 9 534) kanssa tehtyjen ulostulojen potentiaalinen tavoittavuus yhteensä 86 234 henkilöä
Oloksen FIS-kisojen tv-lähetykset ISTV:ssä ja VG:llä 251 980 henkilöä
Ruka Nordic -maailmancuptapahtuman tv-luvut (YLE): perjantai 626 000 katsojaa, sunnuntai 917 000 katsojaa. Tapahtumassa paikan päällä n. 23 000 henkilöä.
Yllä mainitut tulokset suhteessa investointiin olivat merkittäviä.