Kuvaus

Power Cup on maailman suurin juniorilentopallotapahtuma, jonka paikkakunta vaihtuu joka vuosi. Viime vuonna 2022 tapahtuma järjestettiin Kauhavalla, Powerpark-huvipuiston alueella. Neljän päivän urheilujuhlaan kuului ulkona pelattavien 4000 ottelun lisäksi uutuutena huvipuisto-illat sekä perinteiset tapahtuman avajaiset, kisafestarit sekä Power-tori, jossa osallistujat pystyivät viettämään aikaansa otteluiden lomassa. Onnistuimme liikuttamaan tapahtumassa 6000 lasta ja nuorta ja tapahtumassa oli yhteensä yli 10 000 kävijää. Power Cupissa pelataan aina 7-vuotiaista 22-vuotiaisiin saakka, ja turnaukseen saapui myös joukkueita muun muassa Virosta ja Latviasta.

Sponsoroinnin suunnittelu

Power Cupin tavoitteena oli toimia juniorilentopallon näyteikkunana, nostaa Power Cupin arvoja yhteistyökumppanuuksien kautta (Ilo, Unelma, Arvostus, Rohkeus, Vastuullisuus, Yhdessä), palauttaa entiselleen joukkuemäärät kahden koronavuoden jälkeen, uudistaa tapahtuman ilme pysyväksi, uudistaa Power Cup -applikaatio sekä avata Suomen Lentopallolle Tik Tok - tili ja sen kautta tavoittaa entistäkin enemmän junioreita lajin pariin.

Power Cupin ilme on muuttunut joka vuosi aina paikkakunnan vaihtuessa. Nyt siihen haluttiin tehdä muutos ja tapahtuman logosta sekä ilmeestä tehtiin pysyvä. Tämä auttaa jatkossa tapahtuman tunnettavuuden lisäämisessä sekä tapahtuman tuotteiden brändäämisessä. Power Cup on tunnettu lentopallopiireissä, mutta haluamme jatkossa myös, että se on tunnistettavissa läpi lajirajojen.

Power Cupissa on ollut aiemmin applikaatio, mutta koimme että sitä täytyi uudistaa monelta osin nykypäivään sopivaksi. Applikaatiota haluttiin myös päivittää vastaamaan enemmän nuorten tarpeita sen lisäksi että sinne syötetään kaikki ottelutulokset. Nuorilta kysyttiin ehdotukset applikaation nimelle ja sen nimeksi valikoitui munLentis. Applikaatioon rakennettiin Power Cup -osuuden lisäksi temppunurkkaus, jossa on erilaisia videoita eri tasoisille harrastajille ja niitä pääsee suorittamaan applikaation kautta ja merkitsemään itselleen ylös mitkä harjoitteet on jo suoritettu. Lisäksi applikaatiota hyödynnettiin syksyllä alkavassa Koululentiksessä, jonka kaikki materiaali tuli myös applikaatioon ja sen kautta saimme uusia kiinnostuneita lajin harrastajiksi. Applikaatiolla on tuhansia käyttäjiä ja se nousi lanseerattaessa urheilun top 10 -ladatuimmiksi sovelluksiksi App Storeen.

Korona esti vuoden 2020 Power Cupin järjestämisen, ja vuoden 2021 tapahtuma jouduttiin järjestämään rajoittaen pelaajamääriä merkittävästi. Tavoitteena on koko ajan ollut päästä järjestämään mahdollisimman monelle lentopallojuniorille vuoden kohokohta, ja vuonna 2022 Power Cup nousi takaisin täysikokoiseksi tapahtumaksi ja uuteen loistoonsa! 

Sponsoroinnin myyntikonsepti uudistettiin täysin rakentamalla uusi malli yhteismyyntiin järjestävän seuran kanssa. Kumppanuuspaketit suunniteltiin uusiksi, ja tapahtuman ympärillä tarjottiin aiempaa laajempia markkinoinnillisia ja viestinnällisiä vastineita. 

Toteutus

Sosiaalisen median kanavat oli tärkeimmät viestintäkanavat tapahtuman osalta. Keskityimme etenkin kanavissa Instagramiin ja Tik Tokiin, jonka kautta pystyimme vuorovaikuttamaan nuorten kanssa ja kysymään heidän mielipiteitään. Kysyimme sosiaalisen median kanavissa nuorten kuulumisia, heidän mielipiteitään tapahtumaan liittyen (muun muassa artisti valittiin junioreiden ehdotuksista sosiaalisen median kautta), he saivat keksiä uudelle sovellukselle nimen ja ehdottaa tapahtuman kisabiisiin tulevia sanoja. Näistä sanoista tapahtuman virallisen kisabiisin koosti Tik Tokissa suosiota saanut Räpfaija. Tapahtuman kisabiisin nimi on Tiikeri ja se löytyy Spotifystä. Kappaletta on kuunneltu yli 15 000 kertaa.  

Tapahtuma tavoitti myös paikallisesti ja YLE teki myös suoran lähetyksen Power Cupista valtakunnan mediaan. 

Yhteistyökumppaneiden kanssa tehtiin paljon erilaisia aktivointeja tapahtumaa ennen ja tapahtumassa. Tässä alla niistä muutama nosto: 

Etelä-Pohjanmaalainen teollisuusyhtiö Prima Power halusi lähteä tukemaan lasten harrastustoimintaa ja mahdollistaa tapahtuman lähiympäristössään. Prima Power tuottaa teräslevykoneita, ja valmistimmekin teräksisen lentopallon, joka lahjoitettiin yleisöäänillä eniten “priimaa asennetta pelikentille” tuoneelle joukkueelle! Prima Powerin edustaja jakoi palkinnon tapahtuman päälavalla, ja äänestys keräsi sosiaalisessa mediassa yli 500 ääntä.

Nintendo lanseerasi tapahtuman kynnyksellä uuden Nintendo Switch Sports -pelinsä, ja ensimmäistä kertaa pelissä nähtiin mukana lentopallo! Tapahtumaan rakennettiin peliteltta, joka muodostui suureksi hitiksi. Tämä oli lentopallon ensimmäinen yhteistyö pelimaailmasta, ja liikepohjainen Nintendon peli oli tähän luonnollinen valinta yhdistäen urheilumaailman ja pelaamisen hauskalla, turvallisella ja sosiaalisella tavalla. Nintendo halusi levittää tietoisuutta uudesta lentopallopelistään, sekä saada pelikokemuksia oikeasta kohderyhmästä, lentopalloilevien lasten ja nuorten perheistä. Tämä onnistui yli odotusten peliteltan ollessa koko tapahtuman ajan täynnä innostuneita pelaajia.

Ingmanin kanssa toteutetussa Onnen hetket -aktivoinnissa nuoret saivat jättää konkreettisia viestejä Ingmanin jäätelökioskien yhteydessä. Viesteillä oli tarkoitus luoda positiivisia tsemppiviestejä joko nimellisenä tai nimettömänä Power Cupin kisaradiossa välitettäväksi. Sisällöllä haluttiin muistuttaa nuoria, miten muutama sana tai pieni kannustava viesti voivat parantaa päivää. Viestejä kertyi useita ja ne kantautuivat kisaradiossa koko alueella ja paikallisilla taajuuksilla.

Hartwall aloitti suunnan kohti filtterittömiä sisältöjä. Yhdessä lähdettiinkin toteuttamaan Aitoja tunteita -sisältöjä Power Cupin kanaviin. Tavoitteena oli jakaa somessa kuvia aidoista hetkistä ja tunteista ilman filttereitä. Aitoja hetkiä kerättiin Instagramissa osana arvontaa. 

Hartwallin kanssa toteutettiin myös Jaffa Juicy -kisafestarit, johon saapui suosiossa olevia TikTok-vaikuttajia kuten Daniel Ahola, Mika Rajala ja NuppuOinas. Vaikuttajat viestivät tapahtumasta ennakkoon omissa kanavissaan ja muun muassa avajaisten artisti VIIVI järjesti meet & greet -arvonnan Instagramissa. Jaffa Juicyn kanssa toteutettiin videot, jossa Jaffa Juicyt matkaavat Poweriin ja toisena videona Tik Tokista tuttu Rajalaofficial maisteli sokkona eri Jaffa Juicy -makuja. Näillä haluttiin lisätä Jaffa Juicy -brändin tunnettavuutta ja brändipreferenssiä.

Kumppanien aktiviteetit ja toimenpiteet liitettiin myös laajalti Power Cupin Pidä Pallo Puhtaana -vastuullisuusohjelmaan. Ohjelmasta ja tapahtuman konkreettisista vastuullisuusvalinnoista viestittiin aktiivisesti kaikissa lentopallon kanavissa.



Sponsoroinnin onnistumisen arviointi

Tapahtuma onnistui lähes kaikissa tavoitteissaan ja sitä saatiin nostettua taas uudelle tasolle aiempiin vuosiin verrattuna.

Tik Tokin seuraajamäärät nostettiin nollasta lähes 3000 seuraajaan ja parhaimmat Tik Tokit tavoittivat yli 200 000 käyttäjää. munLentis sovelluksen lataajia oli yli 5000 ja ne ovat nousseet nyt myös syksyn Koululentiksen myötä ylöspäin. Instagram-kanavaa kasvatettiin yli 1000 seuraajalla.

Onnistuimme liikuttamaan tapahtumassa 6000 lasta ja nuorta ja tapahtumassa oli yhteensä yli 10 000 kävijää. Vuonna 2021 kävijöitä oli 4000.