Kuvaus

Pelaaminen kuluttaa paljon sähköä. Sähkön tuotanto aiheuttaa paljon CO2-päästöjä – paitsi, jos se on tuotettu fossiilivapaasti. Energiayhtiö Vattenfall ja e-urheilu-organisaatio HAVU haluavat kannustaa suomalaisia pelaamaan fossiilivapaalla sähköllä.

Menimme sinne missä pelaajatkin ovat – nettiin. Kampanjan inspiraation lähteenä toimi kohderyhmälle tuttu meemi, jossa pelaaja valitsee pelit, säällä kuin säällä.

Vattenfall puolestaan ottaa säästä kaiken irti. Oli sää mikä hyvänsä, Vattenfall tuottaa siitä uusiutuvaa sähköä – ja pitää siten pelit pyörimässä. Sateella saadaan vesivoimaa, helteellä aurinkovoimaa, tuulisella säällä tuulivoimaa. Aina on hyvä #pelikeli.

Koko kampanja on käyty läpi yksityiskohtaisesti tällä sivustolla: https://www.vattenfall.fi/pelikeli

Sponsoroinnin suunnittelu

Vattenfall ja HAVU ovat täydellinen match: Suomen vastuullisimmaksi valittu sähköyhtiö (Sustainable Brand Index -kysely) on juuri oikea peluri auttamaan HAVU:a vähentämään pelaamisen ympäristövaikutuksia. Molempien kunnianhimoinen missio on olla vastuullisin toimija omalla alallaan.

Yhteistyön tavoitteena on tehdä pelaamisesta vastuullisempaa fossiilivapaan sähkön avulla, havainnollistaa konkreettisesti fossiilivapaan sähkön ympäristövaikutuksia sekä vahvistaa Vattenfallin brändimielikuvaa pelaajien keskuudessa. Vattenfall haluaa voittaa pelaajien luottamuksen vastuullisena toimijana, joka uskoo e-urheilun tulevaisuuteen.

Kohderyhmä on ollut Vattenfallille perinteisesti vaikeasti tavoitettavissa. Vaikka pelaajat ovat nykyisin sekalainen ja laaja joukko, valtaosa heistä on yhä nuoria miehiä. Vaikeuskerrointa lisää aihepiiri: vastuullisuus energiantuotannossa on monimutkainen aihe, joka jää helposti kuluttajalle etäiseksi. Lisäksi siitä kertominen vaatii erityistä tarkkuutta viestinnässä.

Vattenfallille ja HAVU:lle on tärkeää, että pelaajat voivat keskittyä pelaamiseen, murehtimatta liikaa sähkön ilmastovaikutuksia. Siksi haluamme tehdä fossiilivapaasta sähkösopimuksesta heille helpon valinnan.

Toteutus

Pelikeli-konsepti yhdistää uusiutuvat energialähteet ja pelaamisen luontevalla tavalla, kohderyhmän kielellä. Konseptin alle luotiin monipuolinen sisältökampanja, joka näkyi mainonnassa Vattenfallin, HAVU:n ja Elisa Esportsin kanavilla sekä tapahtumissa vuoden 2023 aikana.

Teimme jokaiselle kolmelle tuotantomuodolle oman mainosvideon, jossa HAVU:n tähtipelaaja xseveN on säätilojen armoilla – ja palaa pelaamaan sisälle, koska aina on hyvä pelikeli.

Halusimme korostaa myös energiatehokkuuden merkitystä CO2-päästöjen vähennyksessä. Yhdessä pelikonevalmistaja Jimm’sin kanssa suunnittelimme ja rakensimme erityisen energiatehokkaan Vattenfall x HAVU -pelikoneen. Koneessa on tuotantomuotoihin liittyen vesi- ja tuuletinjäähdytys, ja se on valaistu Vattenfallin väreissä. Uniikki kone arvottiin innokkaiden pelaajien kesken kesällä 2023.

Kampanja jalkautettiin netistä tosielämään Tapiola Festivaaleilla ja Elisa Masters -turnauksessa. Molemmat tapahtumat järjestettiin Espoon Metro Areenalla, joka pyörii Vattenfallin tuottamalla fossiilivapaalla vesivoimalla. Myös Metro Areena haluaa olla Suomen vastuullisin alallaan, ja tämä yhteys näkyi mainonnassamme molemmissa tapahtumissa.

Loimme Tapiola Festivaalille Vattenfall x HAVU -pelipisteen, jossa vierailijat pääsivät viihtymään arcade-pelien parissa ja testaamaan Simracing-taitojaan HAVU:n ammattilaisia vastaan. Simracing-autoa pyöritti Vattenfall x HAVU -pelikone, jonka saattoi arvonnassa voittaa omakseen. Tapahtumasta kerättiin myös liidejä varta vasten pelaajille suunniteltua #pelikeli-uutiskirjettämme varten.

Suomen suurin e-urheilu-turnaus Elisa Masters toi loistavaa näkyvyyttä HAVU:lle, sillä joukkue pääsi sensaatiomaisesti turnauksen välieriin asti. Vattenfall x HAVU -yhteistyö näkyi myös varta vasten tapahtumaa varten tuottamallamme mainosvideolla. Vattenfall x HAVU -pelipiste viihdytti myös Elisa Masters -kävijöitä. Arvontapalkintona tällä kertaa nähtiin HAVU:n kapteeni Airaxinin nimmareilla varustettu peligear -setti.

Joka kuukausi julkaistaan myös yhden HAVU:n pelaajan CO2-raportti, jossa avataan pelituntien määrää ja CO2-säästöjä. Samankaltaisen CO2-raportin saavat kaikki Vattenfallin asiakkaat, jotta he voivat seurata oman sähkönkäytön konkreettisia vaikutuksia ilmastolle.

Halusimme myös viedä kampanjan pelaajille omimpiin kanaviin kuten esimerkiksi Twitchin pelilähetyksiin hyödyntäen vuorovaikutuksellisesti Elisa Esportsin mediakanavia. Lisäksi tavoitteena oli lisätä samaistuttavuutta tuomalla kohdeyleisön tuntemat pelaajat keskiöön kaikissa kampanjamateriaaleissa. Pelaajat sekä Havu toimivat myös vaikuttajina itse #pelikeli-viestinnässä. Vattenfallin logot koristavat Havun pelipaitaa, mutta lisäksi turnauksissa Havu on voittojen jälkeen viestinyt somessa hyvästä pelikelistä.

Mainosvideoita:

#pelikeli – Tuulivoima: https://youtube.com/watch?v=MO3srHzVLnY

#pelikeli – Aurinkovoima + konearvonta: https://youtu.be/bSyojczzgpY?si=v8epunOuNp9u2bey

Tapiola Festivaali show reel: https://www.youtube.com/watch?v=g3tP2rHeiag&feature=youtu.be

Elisa Masters hero-video: https://youtu.be/uZYuz_-Lwm4?si=qqpCc_YxaorkwxBz

Elisa Masters arvontavideo: https://www.youtube.com/watch?v=C9Vy2bxJ7l0&feature=youtu.be

Sponsoroinnin onnistumisen arviointi

Vattenfall ja HAVU ovat tehneet yhteistyötä jo vuodesta 2020 lähtien, mutta vuoden 2023 Aina on hyvä #pelikeli -kampanja nosti näkyvyyden aivan uudelle tasolle.

Kampanjan tulokset ylittivät odotukset. Sisällöt saivat innostuneen vastaanoton, arvontoihin kertyi tuhansia osallistumisia ja tapahtumissa Vattenfall x HAVU -peliluola osoittautui hitiksi, jossa kävi yhteensä jopa noin 23000 vierailijaa.

E-urheiluun erikoistuneiden kanavien sisällyttäminen mediastrategiaan toi kampanjalle erityistä näkyvyyttä kohderyhmässä. Sisältömme keräsivät yli 3,8 miljoonaa impressiota e-urheilu-medioissa.

Yhteistyön ansiosta Vattenfall on nostanut tunnettavuuttaan pelaajien keskuudessa. Ammattipelaajilla on kiistatonta potentiaalia vaikuttajina kohderyhmässä. Kampanjan taktisesta potentiaalista kertoo se, että jopa 19 prosenttia kohderyhmästä valitsisi Vattenfallin sähköyhtiökseen pelkästään HAVU-yhteistyön perusteella.

Näkyvyys heijastuu myös myyntiin, sillä fossiilivapaiden sähkösopimusten myynti on kasvanut kohderyhmässä jopa 53 prosenttia. Uudet sähkösopimukset ovat säästäneet CO2-päästöjä jopa 931 000 kiloa. Se vastaa 143 233 puun vuoden aikana sitomaa CO2-päästömäärää – eli melkoista havumetsää.

Sponsorointi ja Tapahtumat Awards järjestetään Maaliskuussa 2024.

Äänestä nyt