Kuvaus

Yritysmaratonviesti on Suomen suurin työyhteisöille suunnattu hyväntekeväisyysjuoksutapahtuma, joka järjestettiin vuonna 2023 jo 13. kerran. Yritysmaratonviesti liikuttaa suomalaisia työpaikkoja ja edistää näiden henkilöstön liikunnallista elämäntapaa. Tapahtuman tuotolla tuetaan lasten liikuntaa.

Yritysmaratonviestissä yritysjoukkueet juoksevat, hölkkäävät tai kävelevät viestimuodossa (noin 2 km per kierros) yhteensä maratonin mittaisen matkan. Yritysmaratonviesti on matalankynnyksen tapahtuma, johon voi osallistua kuntotasosta riippumatta. Tapahtumassa on mahdollista valita kilpa-, kunto- tai rentosarja joukkueen tavoitteiden mukaan. Osallistuminen on myös mahdollista pyörätuolilla.

Liikkumisen lisäksi kyseessä on yhteisöllinen ja iloinen tapahtuma, jossa työyhteisöt pääsevät viettämään yhdessä aikaa sekä vaihtamaan kuulumisia muiden osallistujien kanssa nauttien raikkaasta ulkoilmasta. Lisätietoa: www.yritysmaratonviesti.fi.

Sponsoroinnin suunnittelu

Yritysmaratonviestin tavoitteena on lisätä työyhteisöjen liikuntaa ja yhteisöllisyyttä sekä luoda lapsille liikunnan edellytyksiä.

Suomalaiset liikkuvat hälyttävän vähän ja se on uhka koko maan toimintakyvylle. Liikkumattomuudesta ja paikallaanolosta aiheutuu vuosittain Suomelle 4,7 miljardin euron kustannukset.

Yritysmaratonviesti on omalta osaltaan vastuullisesti taklaamassa tätä hälyttävää haastetta yhdessä tapahtuman yhteistyökumppaneiden kanssa.

Vastuullisuus on monella tavoin tärkeässä roolissa Yritysmaratonviestissä näkyen esimerkiksi, painotuote ja kertakäyttöastioiden valinnoissa, jotka ovat joko hiilineutraaleja tai tehty ekologisista materiaaleista. Yhteistyökumppanit ovat näkyvässä roolissa tapahtumassa, joka tuottaa heille monipuolisesti arvoa ja vastineita. Tapahtuman keskeinen sijainti Töölönlahdella mahdollistaa saapumisen joukkoliikenteellä ja polkupyörillä.

Hyväntekeväisyystapahtumana Yritysmaratonviesti tuottaa itsessään arvoa yhteiskuntaan ja lisää ihmisten hyvinvointia.

Toteutus

Haastavien koronavuosien jälkeen tapahtuma järjestettiin 26. toukokuuta 2023 erinomaisin tuloksin Helsingin Töölönlahdella. Tapahtuman markkinointiviestintä toteutettiin omien kanavien, uutiskirjeen ja yhteistyökumppaneiden kanavien kautta.

Ennakkomarkkinoinnissa hyödynnettiin erityisesti Yritysmaratonviestin omia kanavia ja näissä järjestettiin asiakasaktivointeja ennen tapahtumapäivää.

Tapahtuma-alueella osallistujia palveli Loisto Cateringin kahvila, ja osallistujat pääsivät myös kokeilemaan sekä hoidattamaan paikkojaan Cryotech Nordicin huippukylmähoidoilla. Crisp toteutti ”loppuunmyydyn” maistatuksen alkoholittomilla juomilla. Muina tapahtumakumppaneina toimivat yllä mainittujen lisäksi mm. Veikkaus ja Staffpoint.

Tapahtumapäivän aikana koettiin niin kuuma auringon paiste kuin ukkosen jyrinät – koko värisuora, mutta tämä ei hymyä tai iloa laimentanut osallistujien keskuudessa! Tapahtumassa liikkumisen lisäksi tärkeässä roolissa ovat myös yhteisöllisyys sekä oheisohjelma.

Tapahtumassa osallistujia villitsi Sony Music Finlandin discokuningatar Eini yhtyeensä kanssa kahdella esityksellä sekä olympiaurheilija Katja Volkova vauhditti alkulämmittelyllä juoksijat valmiiksi lähtöviivalle.

Sponsoroinnin onnistumisen arviointi

Yritysmaratonviesti onnistui kaikilla mittareilla loistavasti.

Tavoite 1: Työyhteisöjen liikunnan lisäämisestä:

Joukkueosallistumisten määrä kasvoi 17 % eli 328 joukkueeseen (vuonna 2022, 280 joukkuetta). Osallistujat edustivat yli 200 eri organisaatiota. Tapahtuma liikutti yli 3500 ihmistä mukaan lukien tukijoukot.

Tavoite 2: Yhteisöllisyyden lisääminen ja tapahtuman laatu

Tapahtuman palautekyselyyn vastanneista 96 % osallistuisi tapahtumaan uudestaan ja sama prosenttimäärä suosittelisi tapahtumaa ystävälleen tai kollegalleen kokemuksensa perusteella. Yritysmaratonviesti 2023 kokonaisarvosanaksi palautekyselyyn vastanneet arvioivat 4,15 (asteikolla 1 kehno – 5 erinomainen)

Tavoite 3: Hyväntekeväisyys - lasten liikuttaminen

Yritysmaratonviestin tuotolla tuettiin lasten lajikokeilupäivää - Olympiapäivää, joka järjestettiin Helsingin Olympiastadionilla lauantaina 16.9.2023. Lasten liikunnan ilmaistapahtuma Olympiapäivä houkutteli Olympiastadionille 5 000 kävijää – päivän aikana toteutettiin yli 100 000 lajikokeilua!

Olemme iloisia ja otettuja, että tapahtuma saavutti tavoitteensa. Tiedostamme kuitenkin, että kehityksen on oltava jatkuvaa ja haluammekin nöyrällä asenteella kehittää tapahtumaa entistä paremmaksi osallistujakokemukseksi.

Uuden pääkumppanuuden myötä, tapahtuma tunnetaan nykyään Edenred Yritysmaratonviestinä. Sen lisäksi tapahtuma laajentuu Töölönlahden tapahtuman lisäksi myös Tampereelle, Ratinan Stadionin ympäristöön.

Tavoitteenamme on tänä vuonna liikuttaa enemmän yrityksiä ja ihmisiä kuin koskaan aikaisemmin!

Sponsorointi ja Tapahtumat Awards järjestetään Maaliskuussa 2024.

Äänestä nyt