Olen tehnyt markkinointia ja viestintää jo pitkään. Viime vuosina olen jo voinut sanoa samaa sponsoroinnista. Minulta usein kysytään miten olen tähän rooliin päässyt. Moni haluaisi tehdä samaa. Sanoisin, että tähdet ovat olleet kohdillaan ja sen jälkeen homma onkin vaatinut raakaa työtä ja paljon.

”Sähän voisit ottaa nämä urheilusponsoroinnit haltuun, kun sulla on sitä koulutustakin”, totesi silloinen esimieheni ja ojensi Olympiakomitean yhteistyösopimuksen minulle. Niin ja tuolla koulutuksella hän viittasi siihen, että erikoistuin matkailun liikkeenjohtoa opiskellessani Vierumäellä liikuntaelämyksiin. Että sellainen urheilukoulutus. Ja töissä olin viikkoa aiemmin aloittanut energiayhtiön markkinoinnissa, joten olin rohkeasti loikannut myös omalta alalta pois. Erilaisia kumppanuuksia, bartereita ja hyvin pienimuotoista (logo)sponsorointia olin toki tehnyt jo aiemmissa markkinoinnin rooleissani.

Otin Olympiakomitea-haasteen vastaan ja samalla rysäyksellä aloitin pääkumppaniyhteistyön SULin Eliittikisojen sekä monen yksittäisen pienen urheiluseuran kanssa. Ajattelin sen olevan vahvuus, että pääsen tekemään asioita puhtaalta pöydältä. En ollut jumiutunut alan kaavoihin tai mihinkään muuhunkaan. Untuvikkona pohdiskelin paljon kaikenlaista ja halusin tietää lisää. Verkostoiduin nopeasti alalla toimiviin ihmisiin noiden kumppanuuksien kautta ja ehdottelin lounaita ja muita tapaamisia sparrailun merkeissä valitsemilleni sponsoreille. Nopeasti olin sisällä tekemisessä sekä sopivissa verkostoissa.

Matka urheilun parissa jatkui, osa sponsoroinnin kohteista toki välillä vaihtui, jotta yrityksen kulloisetkin strategiset tavoitteet täyttyvät. Salibandya liittotasolla, pesäpalloa Kainuussa, Valtteri Bottas Duathlon ia ilmastoasioissa,energialähettiläitä Nooralotta Neziriä ja Sami Jauhojärveä sisällöntuottajina sekä todella monimuotoista yhteistyötä jalkapallon puolella HJK:n kanssa.

Muutaman vuoden päästä olimmekin mukana jo tekemässä Antti Tuiskun kiertue-yhteistyötä. Ehdotus tuli hänen levy-yhtiönsä edustajalta. Alkuun ajattelin, että olikohan tämä huijauspuhelu, mutta ei se ollut. Kun tilaisuus tulee kohdalle, siihen pitää tarttua. Tästä yhteistyöstä poiki niin hyviä tuloksia, että matka myös musiikin parissa jatkui huiman menestyksen saavuttaneeseen ilmastonmuutoksen hillitsemiseen keskittyvään yhteistyöhön Michael Monroen kanssa.

Kun edustamaasi yritystä ja sinua aletaan tuntea alalla, alkaa yhteydenottoja ropista. Kulttuurin parista kumppanuuksia löytyikin tätä myötä myös museoista, kuten Amos Rex ja Tahto (ent. Urheilumuseo). Erilaista, mutta todella mielenkiintoista tekemistä. Tässä vaiheessa minun ei enää itse tarvinnut metsästää kumppaneita, mutta saatan sitä silti tehdä. Joskus vaan tulee niin hyvä ajatus, että pakko kokeilla.

Oman kokemukseni mukaan sponsorointi ja kumppanuudet ovat ennen kaikkea tunnebisnestä. Rakennetaan tunnettuutta ja kokemuksia. Sitoutetaan nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaita sekä yhteistyökumppaneita. Kumppanuudet kaikkineen ovat mielestäni puhtaasti myös human to human -bisnestä. Parhaat tulokset saavutetaan yhdessä, molempien hyödyksi. Monesti kumppaneista tulee kavereita ja ystäviä, joita näkee muutenkin kuin työn merkeissä. Ihan parhautta!

 

Sannan TOP4 vinkkiä tutustua sponsoroinnin saloihin:

1.    Hae tietoa ja kouluttaudu. Sitä löytyy helposti esim. SPOTin koulutuksissa tai tapahtumissa tai verkossa tarjottavissa webinaareissa.

2.    Kysy mahdollisuuksia päästä oppimaan alasta työn tai opintojen kautta. Pääsisitkö vaikka mukaan johonkin sponsorointi-caseen tai voisitko tehdä opinnäytetyön aiheesta?

3.    Verkostoidu, etsi verkostoosi alalla toimivia ihmisiä ja tutustu heihin. Aloita vaikka somesta ja kerro kiinnostuksestasi osallistumalla keskusteluihin.

4.    Kun sitten pääset tekemään asioita, ole aidosti kiinnostunut ja utelias myös kumppanin tekemisistä. Osallistu museon avajaisiin, käy matseissa tai keikoilla ja seuraa mediasta mitä heillä tapahtuu. Aidot teot kertovat enemmän kuin mikään muu <3

 

P.S. Jos ei vielä olla tuttuja, olet tervetullut verkostoitumaan vaikka Linkedinissä

Kirjoittaja Sanna Laine on SPOT:n hallituksen jäsen sekä pitkän linjan sponsoroinnin ammattilainen.