Ilmastonmuutos on ollut pinnalla pitkään, erityisesti nyt taas energiakriisin kohdatessa meitä. Hyvästä syystä, sillä toimia pitäisi tehdä jo eilen. Euroopan Unionissa olikin kansalaisten taholta lakialoite, jonka tavoite oli kieltää niin fossiilisten polttoaineiden kuin kulkuneuvojen mainonta kokonaisuudessaan. Lisäksi haluttiin kieltää fossiilisten polttoaineiden markkinalla toimivien yritysten sponsorointitoiminta. Aloitteeseen kerättiin vuoden ajan allekirjoituksia, lokakuuhun 2022 asti. Hieno aloite ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, voin todeta.


Aloite ei vielä mennyt läpi, mutta ensimmäinen maa, joka jo kielsi fossiilimainonnan on Ranska. Kaupungeista Amsterdam on tehnyt samoin ja Sydney näyttää seuraavan. Lienee ajan kysymys, koska muut tulevat perässä.


Mitä tämä sponsoroinnin kielto tarkoittaisi suomalaiselle urheilulle, jos tällainen kielto jossain kohtaa menee läpi ja muuttuu laiksi. Nousee heti kysymyksiä:


  • Miten määritellään fossiiliyhtiö? Pitääkö olla kokonaan “vihreä” vai riittääkö matka kohti sitä?
  • Missä vedetään sponsoroinnin ja mainonnan raja? Onko laitamainos osa sponsorointiyhteistyötä vai mainontaa?
  • Millainen on tulevaisuuden sponsorointi- ja tapahtumakenttä, jos Suomessa pois jäisivät esim. Finnair, Viking Line, Neste, Fortum ja ST1?
  • Mistä löytyvät korvaavat kumppanit ja sponsorit?
  • Pitäisikö tähän mahdolliseen kieltoon alkaa varautua jo nyt?

Sponsorointikielto koskisi siis vähintäänkin kaikkia fossiilisten polttoaineiden markkinoilla toimivia (louhinta, jalostus, toimitus, jakelu tai myynti) yrityksiä, kuten energia- ja öljy-yhtiöitä. Luultavimmin kuitenkin kaikki fossiiliyhtiöitä.


Monet sponsorit/yhteistyökumppanit joutuisivat siis lain puitteissa vetäytymään urheiluyhteistyöstä ja sitä myöten urheilun tulot luultavasti pienenisivät huomattavasti. Nielsenin tekemän tutkimuksen mukaan niin energia- kuin autoala suunnittelevat lisäpanostuksia juuri sponsorointiin. Muutos olisi merkittävä.


Ilmastonmuutoksen hillitsemisen kannalta tulisi tehdä kaikki mitä tehtävissä on. Pohdittavaksi tässä jääkin se, millainen vaikutus tällä sponsorointikiellolla olisi eri liittojen ja Olympiakomitean toimintaan, lasten- ja nuorten urheiluun ja  lopulta kansanterveyteen. Ja kerrannaisvaikutuksia todennäköisesti syntyisi paljon. Usean toimijan pääsponsorina toimii juuri fossiiliyritys, kuten Volkswagen Suomen palloliitolle, Finnair Suomen jääkiekkoliitolle sekä ST1 Olympiakomitealle. Tässä puhutaan merkittävästä taloudellisesta ja brändillisestä panoksesta molemmille osapuolille.


Sponsoroitaville tahoille tämä tietäisi siis isoa muutosta, samoin sponsoreille. Löytyisikö ehkä jokin toimintamalli, jolla voitaisiin helpottaa tilannetta? Saisiko sponsoroida, jos yhtiö on sitoutunut luopumaan fossiilisesta liiketoiminnasta tietyn ajan sisällä? Ajaisiko joku taho urheiluseurojen etua? Myös tapahtumiin tällä olisi iso vaikutus, kun miettii vaikkapa Secto Rally Finlandia (ent.Neste Rally). Näin iso muutos ei Eurooppaa koskettavan energiakriisin aikana eikä sen jälkeisessä lähitulevaisuudessa olisi helppo ja myös alan toimijat tarvitsevat aikaa siirtymään.


Paras mahdollinen win win -tilanne olisi sponsoroivien ja kaikkien muidenkin yritysten muuttaminen fossiilivapaiksi. Suomen tavoite olla hiilineutraali ja fossiilivapaa vuonna 2035. Fossiilimainonnan ja -sponsoroinnin kielto vie kohti tätä tavoitetta, mutta hintalappua liikunnan ja urheilun näkökulmasta sille on vaikea ennustaa.

Kirjoittaja Sanna Laine on SPOT:n hallituksen jäsen sekä pitkän linjan sponsoroinnin ammattilainen.