Vaikuttajamarkkinointi on viime vuosien iso trendi. Se on erittäin tehokas tapa yritykselle saada tuotetta tai palveluaan suositeltua ostajille, tutun julkkkisen tai muun vaikuttajan kanavien kautta. Vaikuttajamarkkinoinnilla on saatu paljon erittäin hyviä tuloksia, ja sen mitattavuus onkin yksi sen vahvuuksista. Itse edellisessä roolissani tein vaikuttajamarkkinointia, ja olen sen iso puolestapuhuja: oikein tehtynä oikeiden vaikuttajien kanssa sillä on mahdollista vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin, brändin tunnetuuteen sekä ostokäyttäytymiseen. Ymmärrän siis hyvin, miksi sitä hehkutetaan.

Kun siirryin SPOTille, kuulin monesta suunnasta että sponsoroinnin maine on aika hähmäinen. Sitä pidetään jossain piireissä vanhanaikaisena ja mielikuva on se, että annetaan rahaa saamatta mitään vastineeksi, tai se vastine on vain logonäkyvyys jossain. Mitä syvemmälle olen päässyt sponsoroinnin maailmaan, sen vaikuttuneempi olen ollut. Sponsorointihan kehittyy kaiken aikaa, ja pystyy hyödyntämään kaikki markkinoinnin toimivat ilmiöt. Lisäksi logonäkyydelläkin on mahdollista saada erinomaisia tuloksia, kunhan se on oikein ja harkitusti tehty. Ja silläkin on isosti väliä missä kohtaa se logo on, sillä tästäkin dataa on mahdollista saada. Opin tämän ja monta muutakin mielenkiintoista asiaa sponsoroinnin mittaamisesta, kun vierailin Sponsor Insightilla taannoin.

Kuten 10.fi:n tekemä tuore sponsorointitutkimuskin osoittaa, sponsorointi on ottanut koronavuotena aivan mahtavan digiloikan. Sponsorointi pystyy hyödyntämään sosiaalisen median kanavia aivan samoin kuin vaikuttajamarkkinoinnissa tehdään, mutta se on vain osa kokonaisuutta ja sen tueksi tulee myös muu näkyvyys. Sen sijaan samaisen tutkimuksen mukaan mitattavuus on vielä jäänyt osittain vaiheeseen, mutta uskon että tähänkin tulee muutos jatkossa. Sponsoroinnin kohteet ottavat mittaamisen vakavissaan ja dataa on kyllä saatavissa sosiaalisen median osalta jopa reaaliajassa, kunhan tavoitteet ovat hyvin määritetty.

Pienikin yritys voi rakentaa tunnettuutta ja myyntiä sponsoroinnin kautta, kuten vaikka Lämpöykkösen hieno somesarja osoittaa. Siinä on erinomaisesti yhdistetty mielestäni sekä sponsoroinnin että vaikuttajamarkkinoinnin parhaat opit ja saatu aikaan loistavat tulokset, myös myynnillisesti.

Toisinaan vaikuttajamarkkinointi on juuri oikea ratkaisu yrityksen tarpeeseen, mutta kannustan vahvasti myös miettimään isoa kuvaa ja jatkuvuutta. Kaikkihan lähtee lopulta siitä, mikä on tavoite ja parhaat keinot sen saavuttamiseen löytyy kokeilemalla ennakkoluulottomasti myös uusia asioita. Molemmille on siis paikkansa aivan varmasti jatkossakin.

Kirjoittaja Laura Sandström on SPOT:n operatiivinen johtaja, joka oppii joka päivä lisää sponsoroinnista ja uskoo tapahtumien olevan yksi parhaista vaikuttamisen keinoista.