Kuulimme, että Olympiastadionilla julkaistiin juuri paljon kumppanuuksia! Kerrotko tästä vähän lisää?

 

Meillä on tosiaan mahtava kumppaneiden joukkue ja 1.heinäkuuta alkaen matkassa on 27 eri yritystä eri toimialoilta. Uusina kumppaneina mukana ovat OP Ryhmä, JCDecaux Finland ja Elisa. Iloitsen siitä, että muiden pitkäaikaisten kumppaneiden kanssa olemme allekirjoittaneet jatkoyhteistyösopimuksia ja yhteistyö jatkuu myös tulevina vuosina.

Kumppanit ovat tärkeä osa koko Olympiastadionin ekosysteemiä, tuottaen muun muassa erilaisia palveluita stadionin eri asiakaskohderyhmille.

Kumppanuuksien merkityksestä kertoo myös se, että yritysyhteistyö on yksi meidän kuudesta liiketoiminta-alueesta (tapahtumatoiminta, kokouspalvelut, liikuntapalvelut, matkailija- ja vierailijapalvelut, toimitilapalvelut ja yritysyhteistyö). Tällä haluamme myös viestiä siitä, että panostamme osaltamme kumppanuuksiin koko organisaatiomme osalta ja kehitämme tätä liiketoiminta-aluetta myös tulevina vuosina. Kumppanuudet ovat meille sekä strategisesti että operatiivisesti merkittävä kokonaisuus.

 

 

Miten kumppanuudet ovat kehittyneet Olympiastadionilla viime vuosina?

 

Jos tarkastellaan viimeistä kymmentä vuotta, niin kehitys on ollut onnistunutta ja tuloksellista sekä stadionin että kumppaneiden osalta. Vuonna 2013 käynnistimme Pro Stadion –kumppanuushankkeen ja vuoden 2014 loppuun mennessä mukana yhteistyössä oli yhteensä eri 13 yritystä. Vuonna 2015 ProStadion -yhteiskumppanisopimuksia solmittiin lisää ja kumppaniyrityksiä oli 17 ja myöhemmin verkosto lisääntyi vielä merkittävällä mediakumppanilla. Onnistuimme luomaan kattavan ja vetovoimaisen palvelupaketin kumppaneille. Pro Stadion -kumppanuushanke jatkui yritysten kanssa vuoden 2018 loppuun asti.

 

Olympiastadionin uuden aikakauden markkinointiviestintästrategian ja kumppanuusmallin suunnittelun käynnistimme vuonna 2018; oli aika siirtyä uudelle aikakaudelle ja löytää myös uusia vetovoimatekijöitä ja toimintamalleja. Sponsorointi on myös palvelumuotoilua ja tätä työtä teimme yhdessä asiakkaidemme ja eri sidosryhmien kanssa.

 

Uudistuvan Olympiastadionin markkinointi- ja sponsorointiyhteistyön kumppanuuksien solmiminen jatkui aktiivisesti vuoden 2019 aikana ja vuosi 2019 päätettiin kaiken kaikkiaan 16 yhteistyöyrityksen kanssa. Vuonna 2020 ovien avautuessa stadionin uuteen aikaan meillä oli kunnia tehdä yhteistyötä 28 eri yhteistyöyrityksen kanssa. Välillä minultakin on kysytty, että mitä teimme hankkeen aikana. Vuodet olivat työntäyteisiä, kun merkittävinä tehtävinä meillä oli valmistella Olympiastadionin palvelut, hankinnat, kumppanuudet, toimintakokonaisuus ja palvelumuotoilu eri liiketoiminta-alueille siten, että stadionin toiminta oli valmis käynnistymään elokuussa 2020.

Hienot vuodet siis takana kumppanuuksien osalta ja nyt olemme rakentaneet seuraavan vaiheen yrityskumppanuuksia ja tarinaa vuosille 2024-2028.

  

Olet ollut tekemässä sponsorointia jo ennen tätäkin, kerrotko vähän lisää taustasi?

Sponsorointi on ollut intohimoni jo 90-luvulta lähtien. Kiinnostuin tästä markkinointiviestinnän osa-alueesta jo opiskeluaikana ja tein taloustieteen lopputyöni olympialaisten sponsoroinnista. Osana tätä työtä tutkin myös tuon aikaista Suomen Olympiakomitean sponsorointimallia niin järjestön kuin kumppaniyrityksen näkökulmasta.

Vuosien saatossa olen työskennellyt niin yritys kuin järjestömaailmassa luomassa ja toteuttamassa erilaisia sponsoroinnin toimintamalleja. Aikoinaan toimin pitkään myös markkinoinnin ja sponsoroinnin kouluttajana. Matkan varrella on ollut ilo saada tehdä myös tuloksellisia vuosia urheilumarkkinoinnin parissa.  

Mitään tuloksia ei tehdä yksin eli haluankin kiittää kaikkia esihenkilöitäni, sparraajiani, eri sidosryhmiä ja henkilökuntaamme eli kaikkia teitä, joiden kanssa olen saanut tehdä yhteistyötä. Erityiset kiitokset tietysti kaikille kumppaniyritysten yhteyshenkilöille ja johdolle. On ollut ilo saada aikaan tuloksellisia ja palkittujakin sponsoroinnin malleja sekä tekoja. Katsotaan yhdessä eteenpäin ja tehdään vaikuttavia toimenpiteitä myös jatkossa.

 

Yhteistyökumppanin silmin

OP:n Satu Piha-Kujala, millaista yhteistyö ja neuvottelut ovat olleet Marjun kanssa?

Yhteistyöneuvottelut ovat sujuneet erittäin hyvässä hengessä alusta alkaen. Olemme hienosti pystyneet luomaan Marjun kanssa avoimen ja luottamuksellisen yhteyden. Marjun kanssa on helppo ja luonteva hoitaa yhteistyöhön liittyviä asioita myös niitä vähän haasteellisempia. Molemmat osapuolet ovat voineet tuoda vapaasti ajatuksiaan sekä ideoita esille. Marjusta huokuu ammattimaisuus, hän on helposti lähestyttävä, luotettava sekä sopivalla tavalla myös pilkettä silmäkulmassa. Odotamme innolla, että pääsemme aloittamaan aktiivisen yhteistyön legendaarisen Olympiastadionin kanssa.