Kuvaus

Suomen suurimman pop-tähden Antti Tuiskun Bailantai -konsertteihin sekä Mestarit Helsingin konserttiin lipun ostaneet saavat HSL:n joukkoliikennelipun osana konserttilippua. Kyse on HSL:n ja Warner Music Liven aloitettavasta yhteistyöstä, jonka tavoitteena on edistää vastuullisuutta ja kestäviä liikennemuotoja.

Sponsoroinnin suunnittelu

Warner Music Finland otti 2021 alkuvuodesta pitkäaikaisen tavoitteen, jossa tarkoituksena nostaa vastuullisuus myös viihteen osalta isosti valokeilaan. Tavoitteena saada suunnitteluun mukaan tunnettu ja luotettu vastuullisuus toimija jonka kanssa tutkitaan ja asetetaan tavoitteet joita noudattamalla aloitetaan matka kohti vastuullisempia toimintatapoja askel kerrallaan.

Yhteistyön suunnitteluun lähti mukaan Ympäristömerkki (Joutsenmerkki) joiden kanssa suunniteltiin kattava suunnitelma ja viestintä strategia. 
Kongreettiset tavoitteet olivat viestinnän puolella. Halusimme saada yhteistyölle mahdollisimman laajan näkyvyyden. Warner Music Finland haluaa saada sekä kuluttajat, että viihteen alalla operoivat eri alan toimijat tarkastelemaan omia käytäntöjään ja näyttämään suuntaa. 


Toteutus

Yhteistyöstä julkaistiin tiedote.

Yhteistyötä hyödynnettiin laajasti niin viestinnässä kuin myös markkinoinnissa. 
Artistit tekivät runsaasti sisältöjä HSL julkisiin kulkuneuvoihin ja muihin näyttöihin.  HSL julkaisi sisältöjä omassa julkisessa liikenteessä olevilla näytöillä sekä omissa muissa digitaalisissa kanavissa. Artistit jakoivat tietoe myös omissa sosiaalisen median kanavissa. Warner Music jakoi myös infoa omissa digi kanavissaan.

Sponsoroinnin onnistumisen arviointi

Yhteistyö onnistui loistavasti. Sponsor Insightin tutkimuksen mukaan 88% tapahtumassa kävijöistä muisti parhaiten HSL kampanjan. Kaiken kaikkiaan n. 30 000 käytti julkisen liikenteen edun ja valitsi vastuullisemman tavan saapua Bailantai konserttiin. Itse tapahtuma päivinä tutkimuksen mukaan liikenne oli sujuvampaa kuin aikaisemmin.

Viestinnällisesti toimenpiteet tavoittivat PK- seudulla yli miljoona ihmistä.