Kesällä iltapäiviä lehtiä selaillessa meinasi mennä kahvi väärään kurkkuun, kuin luin Iltalehdestä artikkelin, jonka tarkoitus on auttaa nuoria F1 -lupauksia löytämään yhteistyökumppaneita. Artikkeli sinänsä oli hyvä ja hyödyllinen, mutta Heikki Hiltusen kommentti sai kierrokset punaiselle: ” – Aivan aluksi on erotettava toisistaan sponsorointi ja yhteistyökumppanuus. Sponsori on kärjistetysti sitä, että lätkäistään logo autoon ja annetaan tukirahaa, eikä edes odoteta kunnollista vastinetta siitä. Mutta kumppanuusyhteistyössä investoinnille pitää saada vastinetta, Hiltunen kuvailee.”

Jotenkin ehdin jo ajatella, että tästä ajatusvirheestä olisi päästy eroon. Miten yhteen sanaan voi tiivistyä niin paljon patoumia ja väärinymmärrystä? Sponsorointi on nimenomaan vastikkeellista yhteistyötä. Kyllä, joskus aikoinaan oli tapana vaihtaa rahaa näkyvyyteen esimerkiksi pelipaidassa tai laitamainoksessa, ja sitä kutsuttiin sponsoroinniksi, vaikka se muistuttaakin enemmän mainosmyyntiä tai kannatusilmoittelua. Oikeasti kuitenkin jo vuosia sponsorointi on ollut kumppanuutta, joista nimenomaan hyötyvät molemmat osapuolet. Myös arvot ja tavoitteet linkittyvät vahvasti yhteistyökumppanuuksiin, eli sponsorointiin. Yksilöurheilun puolella vaikuttajamarkkinointi on tullut myös vahvaksi osaksi sponsoroinnin työkalupakkia.

Maailmalla uskalletaan puhua sponsoroinnista ihan sen oikealla nimellä. Ja mitä luulette, onko satojen miljoonien sponsorisopimukset esimerkiksi Valioliigan tai Formulan kanssa yrityksille vain hyväntekeväisyyttä? Uskallan vahvasti epäillä. Hyväntekeväisyyttäkin tehdään, mutta luulen että mieluummin avustusjärjestöjen kuin vaikka F1 -tallien kanssa.

Sponsorointi on Suomessa ihan oikea, iso sekä kasvava bisnes, vaikka luvuissa ollaankin reilusti jäljessä vaikka naapurimaatamme Ruotsia. SPOT:n ja Sponsor Insightin vuosittain sponsorointibarometrin mukaan puhutaan vuositasolla 270 miljoonan bisneksestä. Kasvu-uralle päästiin taas koronan jälkeen ja toivottavasti kasvu vain jatkuu lähivuosina. Suomessa osataan myös hyödyntää sponsorointia hyvin nerokkaasti ja innovatiivisesti. Pieniä maistiaisia upeista sponsoroinneista saat selailtua vaikka Casepankista (joka toimii myös kivana ideapankkina omiin juttuihin, vinkkinä kaikille!)

Haastankin teidät kaikki meidän alan ja verkoston mahtavat ihmiset puhumaan kiertelemättä ja rehellisesti sponsoroinnista. Kuka tätä asiaa muuttaa, jos ei alan parhaat ammattilaiset? Miten se vanha sananlaskukin sanoo: ”ei nimi miestä pahenna jos mies ei nimeä.” Tässä ajassa sen voisi vaan suoraan kääntää muotoon ”ei nimi sponsorointia pahenna”

Kirjoittaja Laura Sandström on SPOT:n operatiivinen johtaja sekä raikkaan kaupallisesti sponsoroinnin puolestapuhuja